Velkommen til

Cybersikkerhedsforløb for Ungdomsuddannelserne

Få mere cybersikkerhed ind i undervisningen

Cybersikkerhed er vigtigere end nogensinde før, og vi skal derfor uddanne vores unge til at være dem der kommer til at sikre fremtidens cybersikkerhed.

Den begrænsede allokering af undervisningstimer til it-sikkerhed begrænser desværre mulighederne for komme omkring mange af de emner som er relevante indenfor området.

Dette projekt har til formål at skabe en sammenhæng mellem forskellige tematiske undervisningsforløb indenfor cybersikkerhed, og forhåbentlig giver underviserne en mulighed for at integrere en anelse mere it-sikkerhed i informatikundervisningen.

Udover at materialet har høj relevans for informatikundervisere, vil det også kunne anvendes som et tematisk forløb under fx. digital dannelse.

Projektet er bygget op således at der er 8 undervisningsforløb indenfor cybersikkerhed, hvor man som underviser kan udvælge fx 2-3 forløb, og herefter afslutte med et større projekt hvor eleverne aktivt skal indtænke emnerne i deres digitale produktløsning.

Her på siden finder du al materiale til din undervisning:

  • 8 undervisningsforløb som ligger digitalt tilgænglig som kan distribueres til eleverne
  • Undervisningsvejledning
  • Skabelon til PowerPoint præsentation
  • Link til 8 korte videomoduler som kan distribueres til eleverne

Forløbet her giver mulighed for at få mere it-sikkerhed ind i min informatik undervisning. Ved at inkludere videoer fra it-virksomheder får mine elever ikke kun adgang til teoretisk viden, men også en større forståelse for kompleksiteten af it-sikkerhed i praksis. Indsigten i branchen giver også en mere autentisk og engagerende læringsoplevelse.

Mille Bune Rosenkilde, Lektor, Aarhus Statsgymnasium

INDKLUDER OP TIL 8 FORSKELLIGE CYBERSKILLS FORLØB

Projektet tager udgangspunkt i følgende 8 CyberSkills forløb, som sætter fokus på 8 forskellige emner indenfor it-sikkerhed.

Ideen er, at du som underviser vælger de(t) forløb, som dine elever, skal igennem. Når du har undervist dem i selve forløbet/forløbene, kan du afslutte forløbet med at eleverne aktivt skal indtænke emnerne i udvikling af en digital produktløsning.

De 8 undervisningsforløb er udviklet som led i CyberSkills projektet, og hvert forløb er blevet udviklet af et universitet, som har det respektive emne indenfor deres fagområde (ITU, DTU, CBS og AAU).

I kan tilgå undervisningsforløbene direkte ved at klikke nedenfor – men I kan også tilgå dem vis Praxis, hvor I foretrækker deres måde at sætte dem op.

Tilgå forløbene via Praxis HER. OBS: På Praxis skal I logge ind med jeres Uni-login.

Cyberkriminalitet

Hvordan Sikres Data?

Fake News

Kryptering

Phishing Awareness

Crack et Password

Tænk som en Hacker

Hacking og Afsløring af Sårbarheder

DOWNLOAD UNDERVISNINGSVEJLEDNING OG PP

De 8 undervisningsforløb kan du finde ovenfor, men resten af materialet kan du hente lige her: 

En undervisningsvejledning, som skal gøre det nemt for dig som underviser, hvordan du griber forløbet an samt et elevkompendium, som du kan dele med eleverne. 

En skabelon til din PowerPoint præsentation, som du kan bruge i din undervisning – husk blot at slette de slides, som ikke er relevante for dit undervisningsforløb, hvilket afhænger af hvilke cybersikkerheds-forløb du vælger at integrere.

Derudover har vi lavet en begrebsliste med nogle af de mest centrale begreber indenfor it-sikkerhed. Download den her, print og del den med dine elever.

Download her i den højre side.

DOWNLOAD UNDERVISNINGS-VEJLEDNING

DOWNLOAD ELEVKOMPENDIUM

! Bemærk: Ved rød tekst i materialet, skal underviser tilpasse, så det matcher jeres specifikke undervisningsforløb

DOWNLOAD BEGREBSLISTE

DOWNLOAD SKABELON TIL POWERPOINT-PRÆSENTATION

! Bemærk: Ved rød tekst i materialet, skal underviser tilpasse, så det matcher jeres specifikke undervisningsforløb

Sammen med en række danske virksomheder har vi lavet 8 faglige videoer – ét til hvert undervisningsforløb. Ideen med videoerne er at inspirere eleverne og gøre dem endnu mere nysgerrige på emnet.

Videoerne sikrer en virkelighedsnær kobling til materialet, og har til formål at give eleverne en klar forståelse for, at cybersikkerhed ikke blot er et vigtigt emne i fagbøgerne, men også i den virkelige verden!

Når I underviser i de forskellige temaer, kan I altså vise eleverne en eller flere videoer, hvor en erhvervsprofil fortæller om hvordan det pågældende emne udspiller sig i praksis.

HVEM STÅR BAG

Med støtte fra